Thursday, March 4, 2010

bergerak kebelakang?

hari ini aku belajar subjek 'Human Development and Learning'.

manusia hidup dan berkembang, dari segi pemikiran, perlakuan, fizikal, kemahiran dan macam-macam lagi. secara umumnya (normal), perkembangan manusia adalah mengikut bentuk loceng (bell-shaped). perkembangan yang paling aktif berlaku ketika kita melalui peringkat kanak-kanak ke alam remaja (youth).

okay, noktah. sambung dengan ayat aku pulak.

maksudnya, dalam perjalanan hidup kita ini (semakin membesar), kita akan mengumpul lebih banyak pengetahuan dan kemahiran. dari tak tahu membaca hingga tahu, dari tak pandai menunggang basikal hingga pandai dan macam-macam lagi kemahiran hidup.

benda neh buat aku terpikir pasal perjumpaan dengan student learning support hari tu. aku cakap aku nak 'gain' balik kemahiran berkomunikasi aku. dulu aku yakin dengan diri sendiri, boleh bercakap di khalayak ramai, boleh bercakap dengan orang lain(mengutarakan pendapat/pandangan/bertanyakan soalan). kenapa? sebab sekarang aku tak boleh buat pun semua tu. aku teragak-agak bila nak bercakap. mungkin salah satu sebab dia , aku kena bercakap dalam english, dan aku sekarang neh pun dah tak reti 'speaking'. jadi mungkin sebab tu jugak la, aku tak yakin tuk bercakap kat khalayak ramai.

tau apa advisor tuh cakap?

"owh, so you want to move backwards?"

huhu, aku agak terkejut la bila dia cakap camtu. selalu nya orang bergerak ke hadapan, tapi aku ke belakang? ke macam mana? satu ja benda dia, aku boleh buat benda tu semua dulu, tapi sekarang dah tak reti.

*tiba-tiba teringat satu perkara*

owh, aku pernah buat satu experimen dengan diri aku sendiri dulu.
setelah bertahun, baru sekarang experimen tu siap, dan aku dah dapat keputusan dia.
experimen tu berjaya, tapi hasil dia adalah negatif.

-lain kali, jangan cabar apa yang sudah tertulis. bukan semua benda tertulis itu boleh dibuktikan dengan sendiri. cukup dengan percaya. -

No comments: