Tuesday, January 25, 2011

peria.

few days ago, my mother made some bitter-gourd dishes.
hiris nipis-nipis, lepas tu celup tepung. konon-konon jadi macam cucur/kerepok peria la.
tapi rasa dia, masya-Allah, sampai ke sudah pahit!

haih, kenapa beli jugak peria ni? kenapa manusia telan jugak peria ni? sumpah pahit!

kalau dulu, aku tak akan sekali-kali makan lauk peria tu setiap kali mak aku buat.
tapi hari tu, aku rasa macam nak cuba lak. sebab aku hairan, macam mana kakak dan mak aku boleh sanggup telan bendalah tu. sebab aku dah tau memang pahit pun, tapi kenapa?

mak aku pun cakap la, sebab nak buat ubat. peria ni ada khasiat apa ntah. tapi boleh cure/prevent something lah.

aku pun pikir, mungkin kalau aku selalu makan, aku boleh lawan rasa pahit tu. dia akan jadi biasa.

in the end, aku dah tak sanggup nak telan. sebab pahit sangat.
semangat aku tu tak kemana pun.

siapa sangka, nak telan peria yang pahit tuh, perlu kepada semangat. ala, sama saja macam ubat lain-lain pun.

dan bagi aku, hari tu membuktikan semangat aku tak sekuat mana. peria yang simple tu pun aku tak dapat nak overcome.

i'm still small.

sedangkan peria pun aku tak boleh kawal diri untuk tahan pahit, inikan pulak nafsu dalam diri yang macam.

i should try harder. mungkin boleh start dengan peria jugak. hehehe

p/s: terfikir pasal ni lama dah, cuma triggered nak post sebab baca artikel langit ilahi: kepahitan

pp/s: lagi-lagi langit ilahi kan? haha

3 comments:

wankhai said...

crush pada bait2 menyentuh hati langit ilahi la ni,haha.

mulanrizu said...

hahaha..aku mmg nk tules lama dah. besala, x dak mood lagi nk nules. keke. nape, hati ko pn tersentuh la ye ngn langit ilahi? kekeke

Lala said...

peria papa, peria mama ~ haha

setuju sgt dgn wankhai!! :p